مقاومت عراق درباره حمله به هدفی «حیاتی» در حیفا بیانیه صادر کرد یک هفته قبل از انتخابات زمان تبلیغات داوطلبان دور دوم بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید | عوارض نسل قدیم دارو‌های سرماخوردگی‌ گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه پرتغال با امیرعبداللهیان درباره کشتی اسرائیلی توقیف‌شده کره‌شمالی: بدترین وضعیت حقوق بشری در جهان را در آمریکا داریم بلینکن برای گفتگو درباره رفح و اسرای صهیونیست به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند اوکراین از بیم حمله بلاروس ۲ بیمارستان را تخلیه کرد تشدید اختلافات میان اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی خسارت وارد کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی از حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق بسته تسلیحاتی ۶ میلیارد دلاری آمریکا در مسیر اوکراین سرنگونی پهپاد گران قیمت و پیشرفته آمریکا در سواحل یمن (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) شعله‌ور شدن اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های فرانسه و انگلیس حمله مقاومت اسلامی عراق به حیفای سرزمین‌های اشغالی (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) شلیک ۳۰ موشک از جنوب لبنان به شمال جولان اشغالی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) آمادگی کامل مقاومت برای مقابله با تجاوز اشغالگران به رفح اعتراض دانشجویان حامی فلسطین در شهرهای انگلیس وزیر دفاع: حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از تروریست‌ها است سکوت بلینکن درباره دستگیری ۵۵۰ دانشجو و ادعای دموکراسی در آمریکا شولتس: احتمال حل اختلافات باکو-ایروان بیشتر از همیشه است
سرخط خبرها

گسترش همکاری  راهبردی تهران - پکن زیر ذره‌بین اندیشکده‌های غربی

  • کد خبر: ۱۰۰۹۳۲
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
گسترش همکاری  راهبردی تهران - پکن زیر ذره‌بین اندیشکده‌های غربی
تحلیلگران و اندیشکده‌های غربی و منطقه ای، تقویت همکاری‌های راهبردی و بلندمدت ایران و چین را برخلاف خواست آمریکا و متحدانش می‌دانند؛ زیرا منافع گسترده‌ای برای تهران و پکن دارد و در واقعیت توافقی برد-برد برای این دو محسوب می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ به گزارش «ایرنا»، رسانه‌ها و تحلیلگران غربی اعتقاد دارند تحولاتی همچون مشارکت راهبردی جامع چین و ایران، پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای و سفر‌های دیپلماتیک دو طرفه، یک موضوع را در ذهن تصمیم گیران به ویژه در ایالات متحده و متحدان آن برجسته می‌سازد و آن اینکه همانا همسویی رو به رشد پکن و تهران به نفوذ فزاینده و تقویت پکن در غرب آسیا می‌انجامد.

از نگاه غربی‌ها موضوع فوق این زنگ خطر را هم برای کاخ سفید روشن کرده است که دیگر رقابت قدرت‌های بزرگ غربی به چین، تنها منطقه شرق آسیا و اقیانوس هند و آرام محدود نخواهد بود و باید شاهد رقابت آن‎‌ها در دیگر نقاط جهان نیز باشیم.

این مسائل کاخ سفید و برخی پایتخت‌های اروپایی و غرب آسیا یی را نگران کرده است؛ زیرا اتحاد میان ایران و چین را علیه منافع خود می‌دانند و برای زمین زدن همکاری‌های دوطرفه از هر طریقی تلاش می‌کنند. بی دلیل نیست که در رسانه‌های جریان ساز غربی و حتی در شبکه‌های اجتماعی داخلی، از انواع حربه‌های رسانه‌ای برای در هم کوبیدن توافق تهران و پکن، ناکام دانستن آن یا «استعماری» خواندن و نامناسب جلوه دادن آن استفاده می‌کنند.

همه این جوسازی‌ها در حالی انجام می‌شود که تحلیلگران اندیشکده‌ها و مراکز پژوهشی آمریکا هم تأکید دارند مشارکت راهبردی ۲۵ ساله یک توافق برد-برد است که منافع و سیاست‌های غرب به ویژه ایالات متحده را تضعیف می‌کند.

اتحاد ۲ دشمن آمریکا

چین در مقابل همه جریان سازی‌های رسانه ای، از آمادگی کشورش برای همکاری با ایران و تعمیق بیشتر مشارکت راهبردی در همه حوزه‌ها با ایران تأکید می‌کند. «بنیاد دفاع از دموکراسی ها» چند‌ی قبل در تحلیلی به روند رو به رشد روابط ایران و چین پرداخت و نوشت شاید واشینگتن از غرب آسیا خسته شده باشد، اما پکن تازه شروع کرده است.

نویسنده گزارش، افزایش دیدار‌های مقام‌های پکن و تهران و اجرای مشارکت راهبردی جامع ۲۵ ساله دو کشور را که سال گذشته امضا شد، تهدیدی جدی برای منافع امنیتی آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشور‌های عرب خلیج فارس ارزیابی کرد و بر ضرورت رسیدگی به آن در چند گام تأکید کرد.

طبق این تحلیل، مشارکت راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین که در مارس ۲۰۲۱ امضا شد، مزایای گوناگون و بزرگی برای دو دشمن ایالات متحده دارد. چین با ایجاد روابط نزدیک با ایران، جای پای خود را در غرب آسیا محکم می‌کند و باعث تضعیف موقعیت ایالات متحده می‌شود.

پکن در این شرایط دسترسی آسان تری به نفت پیدا می‌کند و کالا‌های مهم مورد نیاز ایران را نیز تأمین خواهد کرد. در مقابل تهران صد‌ها میلیارد دلار سرمایه گذاری را در بخش انرژی و زیرساخت‌های خود کسب خواهد کرد که در کل اثربخشی تحریم‌های ایالات متحده را کاهش می‌دهد. اندیشکده آمریکایی فوق، توصیه‌هایی را پیش روی دولت آمریکا قرار داده است، پیشنهاد‌هایی که از مدت‌ها قبل مطرح بوده، اما تاکنون نتوانسته اند در اراده ایران خللی ایجاد کنند.

این توصیه‌ها بیشتر بر دور کردن پکن از تهران متمرکز و عبارت اند از: اولین گام برای واشینگتن این است که ابزاری برای دفاع از خود به شرکای خود در خلیج فارس بدهد تا آن‌ها به سوی چین و روسیه در زمینه تسلیحات حرکت نکنند. دوم آنکه واشینگتن باید شرکای خلیج فارس خود را توجیه کند تا چین و روسیه را مجبور کنند در همکاری خود با ایران محتاط باشند. سوم، کنگره و دولت آمریکا اطلاعات دقیقی از روابط ایران و چین در همه حوزه‌ها جمع آوری کنند.

توافق برد-برد ایران و چین

نگرانی از روابط روبه رشد ایران و چین تنها باعث نگرانی غربی‌ها نشده است، بلکه کشور‌های عربی هم با آمریکا و متحدانش هم نظر شده اند. البته نباید این نکته را فراموش کرد که نگرانی کشور‌های غربی و عربی به معنای انتخاب مسیر درست از سوی ایران و تنگ‌تر شدن عرصه بازیگری و فشار دشمنان تهران است.

تارنمای «عرب نیوز» در گزارشی نوشت: ایران، روابط خود را با چین در چندین حوزه بهبود بخشیده است و همین امر می‌تواند تهدیدی برای کشور‌های عربی و غربی باشد.

نگرانی کشور‌های غربی و عربی از روابط تهران-پکن به معنای انتخاب مسیر درست از سوی ایران و تنگ‌تر شدن عرصه بازیگری و فشار دشمنان تهران است.

جالب اینجاست که این پایگاه خبری تحلیلی ضد ایرانی، مشارکت راهبردی و جامع دو کشور را از نظر اقتصادی، نظامی و استراتژیک، یک توافق برد-برد برای چین و ایران دانست و افزود: این توافق به چین منافع شایان توجهی در زمینه دسترسی به منابع می‌دهد، ضمن آنکه میلیارد‌ها دلار در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران سرمایه گذاری می‌شود. این مشارکت راهبردی به ایران در دور زدن تحریم‌های ایالات متحده، دستیابی به منابع مالی، توانمندسازی گروه‌های نزدیک به خود و پیشبرد برنامه هسته‌ای کمک خواهد کرد.

این پایگاه تحلیلی برای بیان دلایل نگرانی غرب از همسویی چین با ایران، دو نمونه آورده است: در ماه‌های گذشته، حتی پکن از پذیرش خواسته بایدن مبنی بر کاهش خرید نفت از ایران سر باز زد. پکن حتی درمقابل تهدید‌های تحریمی کاخ سفید تسلیم این خواسته نشد. موضوع دوم آن است که چین پا را فراتر گذاشت و با صراحت به آمریکا اعلام کرد که قاطعانه با هرگونه تحریم یک جانبه به ویژه علیه نهاد و افراد ثالث مخالف است.

حرکت چین علیه انتظارات آمریکا

طبق تحلیل این رسانه عربی، درحالی که آمریکا انتظار داشت چین به دنبال پاسخ گوکردن ایران باشد، رویکردی را در تضاد با خواست آمریکا اتخاذ و تأکید کرد مسئولیت مشکلات پیش آمده درباره توافق هسته‌ای با واشینگتن است و باید سیاست اشتباه فشار حداکثری خود علیه ایران را جبران و همه تحریم‌ها را لغو کند. در شرایطی که ایران از لحاظ اقتصادی از چین سود کسب کند، انگیزه کمتری برای پذیرش خواسته‌های غرب یا تسلیم شدن در برابر فشار واشینگتن خواهد داشت.

پژوهشگران «مرکز مطالعات سیاست خارجی داگلاس» و «بنیاد هریتیج» هم در گزارشی تحلیلی با عنوان «چگونه با روابط رو به رشد ایران با چین مقابله کنیم؟»

درباره درگیری آمریکا با دو دشمن خود که اکنون در حال نزدیک شدن به هم هستند، چنین نوشت: تهران هم زمان با درگیری شدید خود با ایالات متحده در حال نزدیک شدن بیشتر به چین است. توافق نامه مشارکت راهبردی جامع ایران و چین که سال گذشته در تهران به امضا رسید، در کنار پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای، نمودی از گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و استراتژیک بین دو نظام مخالف آمریکاست.

در پایان این گزارش آمده است که سیاست‌های بایدن تاکنون در قبال ایران ناکام بوده و اگر تغییری ایجاد نکند، از این به بعد نیز محکوم به شکست است، اما میزان نارضایتی واشینگتن از همکاری تهران و پکن به اندازه‌ای شدید است که حتی به کشور‌های کوچک حوزه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی متوسل شده تا شاید از طریق آن‌ها بتواند بر پکن فشار بیاورد که روابط خود با ایران را بازبینی کند.

خرید نفت ایران توسط چین بیشتر از قبل تحریم است

در همین حال، «رویترز» در گزارشی نوشت طی ماه‌های گذشته واردات نفت ایران توسط چین رکورد جدیدی را به ثبت رسانده و حتی از میزان پیش از اعمال تحریم‌ها تا خروج آمریکا از برجام بیشتر شده است. بر اساس ارزیابی‌های سه مؤسسه رهگیری خطوط نفتکش ها، چین در ماه ژانویه روزانه ٧٠٠ هزار بشکه از ایران نفت وارد کرده و این در حالی است که واردات نفت پکن از تهران در سال ٢٠١٧ و پیش از خروج آمریکا از برجام، در بالاترین رقم ۶٢٣ هزار بشکه در روز بوده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->